Vi svarar på dina funderingar

Läs ofta ställda frågor eller ställ din egen

Vad är distansköplagen t.ex. Hur fungerar det där med portering. Vi försöker lyfta vanligt ställda frågor.

När kommer 4G till mig?

Utbyggnaden pågår i snabb takt! Redan i år kommer fler än 8 miljoner svenskar på närmare 1400 orter kunna nyttja vårt 4G nät. Aktuell täckning och utbyggnadsplan finns här.

Vad är skillnaden mellan GSM, 3G och nu 4G?

3G och GSM är två olika mobilnät, där GSM är den äldre standarden. 3G står för tredje generationens mobilnät. Nu finns även 4G i våra större städer. Du kan läsa mer olika nät hos Telia. Den största skillnaden mellan de två näten är att överföringshastigheten för mobil datakommunikation är betydligt högre i 3G än i GSM-nätet. Det gör att man ladda ner filer snabbare, ringa videosamtal där du ser den du pratar med och att du kan surfa samtidigt som du pratar i mobiltelefonen.

Har man ångerrätt på abonnemang?

Distansavtalslagen, som innefattar 14 dagars ångerrätt, gäller konsumenter men inte näringsidkare. Företag har därför ingen ångerrätt och kan inte häva ett befintligt avtal.

Det nya SIM-kortet fungerar inte i min gamla mobiltelefon, varför?

Antagligen beror det på att din gamla mobiltelefon är operatörslåst din tidigare operatör. Du måste då låsa upp telefonen för att kunna använda den med ditt nya kort. Kontakta då din tidigare mobiloperatör för att låsa upp mobiltelefonen.

Jag har fått ett nytt SIM-kort med ett okänt nummer, vad är det?

När du tecknar abonnemang hos vissa operatörer får du ett tillfälligt nummer som gäller tills ditt mobilnummer kan porteras. Under tiden kan du använda både ditt gamla SIM-kort och det nya SIM-kortet med det tillfälliga numret. När porteringen är klar kommer ditt gamla nummer flyttas över till det nya SIM-kortet och det tillfälliga numret försvinner.

Hur lång tid tar porteringen?

Porteringen tar ca: 8 arbetsdagar när den är godkänd av operatören.

Jag har ingen bindningstid, men det går fortfarande inte att flytta mitt nummer?

Överflyttningen av ditt nuvarande mobilnummer har ännu inte kunnat göras eftersom mobilnumret inte är registrerat på samma org nr som avtalet är gjort på hos din nya operatör. För att det gamla numret skall kunna flyttas till den nya måste du först göra en överlåtelse av numret hos din tidligare operatör till rätt organisationsnummer, sen kan vi flytta över ditt mobilnummer till den nya.

Kan vi byta operatör även om vi har bindningstid kvar på våra abonnemang?

Ja, du kontaktar din nuvarande operatör och begär en slutfaktura. Du blir då fakturerad för de månadskostnader som återstår på bindningstiden.

Kan vi behålla vårt/våra mobilnummer när vi byter operatör?

Ja, så fort ni avslutat era abonnemang hos er nuvarande operatör är ert mobilnummer fritt att flytta över (portera) till ert nya abonnemang.

 

Ställ din egna fråga till oss

Frågeformulär

Kort beskrivning

Varför välja Nofatel?

Vi jobbar aktivt med våra kunder på ett personligt plan, som kontaktperson åt dessa företag har man översikt över aktuella kampanjer och erbjudande som kan vara passande för er och ert företag. Någon som helt enkelt vet vad som är det bästa för företagaren gällande er kommunikation.

Läs mer om Nofatel

Läs våra frågor och svar

Vill du veta mer om telemarketing?
Vi svarar på vanliga frågor och svar kring telemarketing. Hur våra säljprocesser går till. Allt för att göra det enklare för dig. Du finner även nyttig information om våra produkter och tjänster.

Läs våra frågor och svar

Våra leverantörer & partners

Vi har många goda referenser som vi gärna delar med oss. Nofatel har under företagets 10 åriga historia etablerat närmare 40 000 små- och medelstora företagskunder, som vi ständigt servar och ger support till.

Läs mer om våra leverantörer & partners